Förberedande Tävling

Kurser

Tävlingsdans
finns i många olika stilar t.ex.
·    Disco    ·   Disco Freestyle    ·   Hiphop     ·     Ballroom      ·     Artistic Ballroom 


För att börja tävlingsdansa så går du en lektion i den stilen du dansar och sen väljer du till förberedande tävlingscoachning i samma stil. Där kommer vi gå igenom allt du behöver veta för att klara av att dansa din första tävling.

Vi kommer även kalla till ett föräldrarmöte där vi går igenom vad som förväntas av er föräldar, hur man anmäler, vad man behöver på tävling m.m.

Både på kurserna och på tävlingarna finns olika moment som man kan tävla i, ni hittar indelningarna nedan.   

Information

För att vara med på tävlingarna behöver man en Licens som gäller per kalenderår och kostar 400:- 
(första tävlingen ansöker man om gratis provlicens)

Anmälningsavgiften till tävlingarna kostar 300:- förutom SM som är lite högre. 

Singel

I singel tävlar ni 6-13st på golvet beroende på om det är uttagning, semifinal eller final. 
Alla som går upp på golvet har olika danser och du tävlar med koreografin som du tränat på dina lektioner. 
 

Duo

I duo tävlar ni 6-13st par på golvet beroende på om det är uttagning, semifinal eller final. 
Duo betyder att ni dansar två stycken tillsammans och dansa så lika som möjligt. 
I pardans dansar ni med varandra i hålling. Artistic ballroom håller man inte i varandra.

Grupp

I grupp tävlar ni 3-7 st i disco & Hiphop, i artistic ballroom tävlar man 4-8 st. 
Att tävla i grupp ger otroligt mycket gemenskap och pepp, även stor utveckling eftersom ni är så få i en grupp på lektion. 

Tävling


Rising Star-heter tävlingarna man börjar på.
Det är endast bronsklass på denna tävling.
Det kommer att bli tre Rising Star-tävlingar per termin.
Det kommer att vara tävling på två olika orter i Sverige på samma dag.
Vi på DCL kommer välja en som vi alla åker på, där alla tränar kommer vara med. 

På en Rising Star tävlar följande bronsklasser:
·       Disco, 
·       Disco Freestyle
·       Hiphop, 
·       Ballroom 
·       Artistic Ballroom 

Under en tävling dansar man i ronder & heat och man dansar på två golv A & B, golvet är alltså delat på mitten. 
 
Vilket golv man dansar på står på baksidan av dansarens nummerlapp och även i programet som lagledare (tränare) har. (föräldrar kan köpa)

Ronder- Ronden har ett nr vilket betyder när man ska dansa.
Det finns en tavla framme vid speakern där ronderna visas under dagen.  Det börjar på rond 1 och räknas uppåt under hela dagen.

Heat- Heaten ligger inuti ronden. Om det är en klass med t.ex. 50 startande så kan ju inte alla dansa på golvet samtidigt. Därför delar man upp dem i heat om ungefär 10-12 st. De som har lägst nummer hamnar i första heatet och så räknar man uppåt och delar in dem. Det brukar stå inkastare vid golven som ser till att alla finns på plats men det är även något vi tränare/lagledare tar ansvar för under de första tävlingarna, när man går upp i klasser och är mer van så tar man automatiskt mer ansvar själv.



Hur många normal man har beror helt på hur många startande det är, ju fler tävlande desto fler normal.

Om det är få dansare kan man börja direkt med en semifinal eller final, de kan även ha fler normala men det blir aldrig mer än 3.

2nd try betyder att man får just en andra chans. Om man inte går vidare från den första ronden så får man dansa 2nd try och om man tar sig vidare därifrån så får man dansa nästa rond.
Om man går vidare direkt från den första ronden så dansar man EJ 2nd try utan då dansar man direkt i nästa rond. 
 
I finalen sätter domarna placering på dansarna och de bästa i varje klass får gå upp på pallen och ta emot en brons- silver- eller guldmedalj. MYCKET viktigt att man är närvarande vid prisutdelningen då man inte vet resultatet förens just då. Man vill ju inte missa sin chans att få stå på pallen!
 
OMDANS
Om domarna inte är eniga i någon rond så kommer ronden att dansas om för att ett resultat ska fås fram. Detta kan hända när som helst under tävlingen, oftast sker det när det närmar sig semifinal eller final. Därför är det viktigt att inte lämna tävlingshallen, skulle man behöva lämna hallen för något så är det viktigt att informera sin tränare eller lagledaren. Det lättaste är att hålla sig antingen vid lagledarbordet, eller vid sitt golv (A eller B) för att vara säker på att inte missa någon rond eller någon omdans.
 
Det sker en prisutdelning efter varje gren. Alltså en efter freestyle, en efter solo, en efter duo och en efter grupp.

Nummerlapp
Era barn ska även ha en nummerlapp fastsatt på sig för att kunna delta. Dessa nummerlappar har vi lagledare vid vårt bord som finns brevid dansgolvet. 
Dom ska hämtas ut senast EN timme innan din kategori (ex, disco solo 10.00, då ska den vara uthämtad senast 8.30) 

Vid sjukdom kontakta lagledare direkt på morgonen! 
 
Det stora numret visar vilket nummer dansaren har och de små visar vilka ronder och vilket golv dansaren skall dansa på, exempelvis i detta fall.

Dansarens nummet 879
Rond 31 på golv A  

Denna viker man så det stora numret syns ensamt. Denna nålas sedan synligt fast med säkerhetsnålar på dansarens baksida, ex ryggen.

GLÖM INTE SÄKERHETSNÅLAR!!!!! 

Hur ser en tävlingsdag ut i sin helhet?
 
Det finns två ingångar till hallen.
En för dansare där entren ingår i anmälningsavgiften. 
En för publik, vuxna 120:- barn 6-16år 60:- 
 
Tävlingsstart brukar i de flesta fall vara kl 10.00 och insläppt till hallen ca 08.30. 
 
Inne i hallen finns det ett sekretariat där DJ, kontrollant, sammanställare av resultat och speaker sitter. Framför detta är själva tävlingsgolvet med sina A och B halvor.

Startordningen för tävlingen är olika från gång till gång, där för lägger vi ut exakta tider onsdagen innan tävlingen under aktuellt. 
 

Kläder

I brons är det förbjudet att ha någon form av glitter och glans på kläder, i hår eller i smink. De får inte heller ha för mycket smink. Det är förbjudet i alla klasser att ha djup urringning och för korta shorts t.ex. 
 
Annars får dansaren ha i princip vad de vill på sig. Dock är det bra med något som syns på golvet och något som hör ihop. En stylad frisyr och accessoarer är ett plus. Exempel föreslås för eleverna på lektioner och på tävlingsdansarnas instagramkonto (@tavlingsdiscodcl)
 

Vad ska man ha med sig på tävlingen?
 
Mat och vatten är väldigt viktigt att ta med på tävlingsdagen så dansarna har energi och ork hela dagen! 
 
Små mellanmål för energi
-Yoghurt
-Smoothie
-Nötter
-Energibars
-Banan
-Frukt
-Torkad frukt
-Dextrosol (för väldigt snabb energi)
 
Förslag på dryck:
-Vatten, vatten, vatten och vatten! Ingen kolsyra och ingen energidryck.
 
Checklista
-Tävlingskläder
-Överdragskläder så man kan hålla sig varm
-Hårsaker t.ex. tofsar, spännen, spray
-Smink
-Skor, mycket viktigt! Man får ej tävla utan detta!
-SÄKERHETSNÅLAR, för att sätta på nummerlappen

Förberedande tävlingscoaching

Denna lektion har fokus på hur det är att börja tävla och vad du behöver tänka på.
Den här kursen väljer du till utöver din vanliga kurs disco/hiphoplektion. Här kommer du att lära dig en tävlingsdans som du sedan kommer träna på under terminen. 

#DreamTeamDCL